Friday 2 March 2012

Viscosity Indexs


Viscosity Indexs (Indexs Kelikatan)
Ini merujuk kepada rintangan minyak terhadap penipisan apabila suhu bertambah. Dan nombor selepas w yang lebih tinggi adalah lebih baik. Minyak yang telah diuji mestilah mampu bertahan selama beribu-ribu kilometer sehingga penukaran minyak berikutnya. Sebagai contoh,kebiasaanya minyak akan mudah berubah kelikatannnya di permukaan logam dibahagian-bahagian yang bergerak seperti bearing. Jadi minyak yang mempunyai Indexs kelikatan yang tinggi lebih baik dalam melancarkan gerakan enjin.
Minyak enjin biasanya dikategorikan dalam lima kumpulan, setiap satu dihasilkan dengan cara yang berbeza dan kelikatan yang berbeza. Kumpulan-kumpulan yang lebih mahal dihasilkan dengan proses yang lebih tinggi, dengan kaedah-kaedah tertentu. Yang menghasilkan minyak pelincir yang boleh diklasifikasikan sebagai sintetik. Sintetik penuh yang kononnya mengandungi bahan kimia yang boleh diperolehi daripada petroleum, tetapi ia diubah begitu banyak sehingga tidak dianggap sebagai minyak semulajadi lagi. Minyak campuran seperti ini biasanya mengandungi 10 % Polyalphaolefins (Pao), sejenis bahan kimia yang biasanya menjadi bahan utama dalam sintetik penuh.
Minyak asas biasanya dibentuk dari 70-95 % campuran minyak, dan yang lainnya ialah bahan additif. Tidak semestinya 70 % campuran minyak asas lebih baik dari 95 % dan sebaliknya. Kerana beberapa minyak asas mempunyai ciri-ciri semulajadi dan juga cara pemprosesannya. Dan walaupun sesetengah aditif penting untuk pelinciran minyak, tidak semestinya mempunyai daya pelinciran yang bagus. Bahan-bahan additif juga berbeza dalam banyak faktor dan yang penting ialah formula kombinasi minyak asas tersebut. Pengeluar minyak juga mempunyai target dalam penghasilan minyak mereka untuk menghasilkan minyak yang berbeza untuk kategori yang berbeza mengikut spesifikasi pelanggan mereka (pengeluar/pengguna kereta).
Kesimpulannya, minyak yang dapat mengekalkan kelikatan dari menurun dengan cepat adalah lebih baik. Tetapi memilih minyak yang terlalu likat juga perlu diambil kira kerana faktor penggunaan tenaga berlebihan & penggunaan bahan api.

No comments:

Post a Comment