Friday 2 March 2012

Oil Additives


Minyak Aditif
Suhu enjin yang tinggi bercampur dengan kelembapan (hasil sampingan pembakaran termasuk petrol yang tidak terbakar), karat, hakisan, zarah geseran enjin dan oksigen menghasilkan enapan dan varnis. Penggunaan bahan tambahan/aditif membantu minyak dalam mengekalkan pelinciran yang baik, membantu mengurangkan enapan tercemar dan varnis, serta apa-apa kerosakan daripada hasil pembakaran tersebut. Bahan aditif juga diguna bagi mengekalkan prestasi minyak.
Ini antara bahan tambahan utama dan mengapa ia penting :
1.    Viscosity Index Improvers : Mengurangkan kecenderungan minyak menipis apabila suhu meningkat.

2.    Detergents : Bukan seperti sabun dirumah. Ia menghapuskan beberapa deposit, terutamanya pepejal. Tujuan utamanya adalah untuk menjaga kebersihan permukaan dengan menghalang pembentukan deposit suhu tinggi, karat dan hakisan.

 
3.    Dispersants: Pengurai zarah pepejal yang berfungsi untuk mengurangkan pembentukan enapcemar, varnis dan asid.

 
4.    Antiwear Agents: Ada masanya lapisan minyak akan rosak, jadi ejen antiwear ini akan melindungi permukaan logam. Ianya sebatian zink dan fosforus yang dipanggil ZDDP(dithiophosphate diakyl zink) yang telah lama digunakan, bersama-sama dengan sebatian fosforus (dan sulfur).

 
5.    Friction Modifiers : Ini tidak sama seperti agen antiwear. Ia mengurangkan geseran enjin, jadi boleh meningkatkan ekonomi bahan api. Terdiri daripada Grafit, Molibdenum dan lain-lain sebatian.

6.    Pour-point depressants : Pada (0 ° F), kelikatan rendah tidak bermakna minyak akan mengalir dengan mudah pada suhu yang rendah. Minyak mengandungi zarah lilin yang boleh membeku dan mengurangkan aliran, jadi bahan tambah ini digunakan untuk menghalang ia membeku.

7.    Antioxidants : Untuk melepasi piawaian suhu enjin, antioksidan diperlukan bagi mencegah pengoksidaan minyak. Merupakan bahan tambah yang juga mempunyai fungsi lain seperti ejen antiwear.

8.    Foam inhibitors : Apabila crankshaft berputar melalui minyak dalam oil pan,ia menghasilkan buih. Buih minyak tidak berkesan seperti pelincir, jadi inhibitor digunakan untuk menhilangkan buih.

9.    Rust/Corrosion Inhibitors : Melindungi bahagian logam dari asid dan lembapan.

Lebih Banyak Tidak Bermakna Lebih Baik
Tidak semestinya menambah minyak dengan bahan tambahan menjadi lebih baik. Malah,korang boleh memburukkan lagi keadaan. Sebagai contoh, sebatian sulfur mempunyai ciri-ciri antioxidation antiwear, tetapi boleh mengurangkan penjimatan bahan api dan menjejaskan operasi
Catalytic Converter. Terlalu banyak detergen tertentu boleh menjejaskan keseimbangan antiwear. Terlalu banyak dispersant tertentu boleh memberi kesan kepada prestasi pemangkin dan mengurangkan ekonomi bahan api. Antiwear dan bahan tambah pengurang geseran mungkin juga mempunyai bahan-bahan(seperti sulfur) yang boleh menjejaskan prestasi pemangkin.

No comments:

Post a Comment