Friday, 2 March 2012

Panduan Memilih Minyak Enjin Kereta..!!!


Ada sesetengah pengguna sebenarnya tak tahu macam mana nak pilih minyak enjin. Mereka cuma hantar kereta di pusat servis dan biarkan technician SC yang uruskan. Ada yang pergi kedai spare part,tanya apek tu “b0s,minyak itam 1.!!”. Tanpa mengetahui mengapa kita diberi minyak tersebut. Mudah kan? Tapi sebenarnya apa yang korang tahu pasal minyak yang korang pakai? Ni sedikit tips/cara nak pilih minyak enjin -

1.      Cari simbol pecahan yang menunjukkan bahawa minyak tersebut telah diuji dan memenuhi standard American Petroleum Institute (API). Di samping itu, terdapat 2 penilaian pada bekas minyak enjin. Perkhidmatan Standard API – Samada SL/SM/SN. ”SN” merupakan piawaian yang terbaru dalam standard API. (SN) ni sebenarnya merujuk kepada sekumpulan ujian makmal enjin, termasuk siri terbaru untuk kawalan deposit suhu tinggi.

2.      Pilih kelikatan (ketebalan) yang sesuai untuk suhu kenderaan korang.(cek manual book kereta korang).

Tapi sebenarnya tidak cukup dengan tu,banyak lagi info yang perlu kita tahu. Di atas ni adalah label yang korang akan dapati di setiap bekas minyak enjin bereputasi. Sebagai contoh : Donut API di sebelah kanan atas memberitahu korang jika minyak memenuhi perkhidmatan standard semasa SN (C bagi enjin diesel). Ia juga menunjukkan nombor SAE (Persatuan Jurutera Automotif) kelikatan menunjukkan minyak tersebut telah lulus ujian Resource Conserving. Simbol pecahan di sebelah kiri atas pula menunjukkan bahawa minyak tersebut telah lulus ujian yang disenaraikan oleh API untuk enjin petroleum.

Penting ke minyak untuk enjin?
Tanpa minyak untuk melincirkan dan menyejukkan bahagian yang bergerak, memastikan kebersihan dan membantu gerakan piston dalam silinder,enjin hanya boleh beroperasi beberapa saat sahaja. So? Ye, minyak enjin adalah penting!!
Minyak adalah sangat penting & sudah tentu ramai yang inginkan kualiti dengan harga yang murah.Jadi pilihlah minyak yang menepati piawaian & pilih yang sesuai untuk cara pemanduan korang.

Viscosity
Kelikatan (rintangan bendalir mengalir) diukur pada suhu 0° F yang diwakili oleh nombor sebelum "W" (Winter) dan pada suhu 212° F ,untuk nombor selepas W (Ini adalah piawaian antarabangsa). Oleh itu, minyak 10W-30 mempunyai kelikatan yang kurang apabila sejuk dan panas daripada 20W-50. Minyak enjin menipis kerana ia panas dan pekat apabila ia menyejuk. Semakin tinggi nilai nombor selepas W,minyak tersebut lebih tahan kelikatannya. Sebagai contoh ,10w40 adalah lebih baik dari10w30 & 20w50 lebih baik dari 15w40.
Pada takat akhir suhu rendah, minyak perlu tahan dari menjadi terlalu likat supaya ia mengalir dengan lebih mudah pada semua bahagian-bahagian yang bergerak di dalam enjin korang. Juga, jika minyak terlalu likat,enjin memerlukan lebih banyak tenaga untuk menghidupkan crankshaft, yang sebahagiannya tenggelam dalam takungan minyak. Ketebalan yang berlebihan boleh membuatkan lebih sukar untuk memulakan enjin, yang mengurangkan ekonomi bahan api. Minyak 5W biasanya apa yang disyorkan untuk kegunaan musim sejuk. Walau bagaimanapun, minyak sintetik boleh diadun untuk mengalir dengan lebih mudah apabila sejuk, jadi minyak synthetic boleh lulus ujian yang memenuhi standard 0W.

Bila enjin beroperasi, minyak menjadi panas. Nombor kedua dalam kedudukan kelikatan - sebagai contoh "40" pada 10W-40 menunjukkan bahawa minyak akan kekal likat pada suhu yang tinggi berbanding dengan nombor yang lebih rendah,contoh - "30" pada 10W-30. Apa yang benar-benar penting ialah korang menggunakan kelikatan minyak yang disarankan didalam “manual owner bookkorang.
Kenapa ada terlalu banyak jenis minyak di pasaran?
Tengok rak kat kedai-kedai auto/spare part dan korang akan melihat minyak yang dilabelkan untuk semua jenis tujuan tertentu. Contohnya : Enjin berteknologi tinggi, kereta baru, perbatuan yang lebih tinggi, SUV dan Heavy-duty/off-road. Korang akan nampak pelbagai pilihan kelikatan. Jika korang baca manual book korang, korang akan tahu apa yang pengeluar kereta korang sarankan untuk kenderaan yang baru. Korang boleh melihat terdapat minyak dalam kelas Energy Conserving, yang bermaksud minyak tersebut telah lulus ujian makmal. Dan yang terbaru dalam piawaian ialah Resources Conserving. Klasifikasi ini tidak semestinya menjamin penjimatan bahan api,tetapi pengeluar-pengeluar minyak terkemuka biasanya mempunyai beberapa label khas untuk keluaran mereka sebagai kelebihan.
Ni beberapa jenis minyak :
Premium Conventional Oil :
Ini adalah standard minyak untuk kereta baru. Pengeluar kereta biasanya menentukan minyak 5W-20 atau 5W-30, terutamanya untuk suhu yang lebih rendah, dengan minyak 10W-30 sebagai pilihan, terutamanya untuk suhu ambien yang lebih tinggi. Ketiga-tiga penilaian ini meliputi hampir setiap kenderaan ringan di jalan raya. Yang lebih penting,tukar minyak dan penapis minyak dengan kerap. 5000KM / 4 bulan sekali adalah lebih baik. Paling minimum sebenarnya adalah dua kali setahun. Terdapat sesetengah kereta baru sekarang mempunyai penunjuk elektronik minyak. Jadi pastikan perubahannya tidak melebihi amaran.
Full Synthetic Oil :
Minyak yang dibuat untuk enjin berteknologi tinggi. Chevy atau Mercedes-Benz menggunakan sintetik penuh. Jika minyak ini lulus ujian khas yang ketat,yang ditunjukkan oleh perlabelan mereka (Rujuk pada laman API) bermakna mereka mempunyai prestasi yang unggul & tahan lama dalam semua bidang kritikal dari indeks kelikatan. Ia mempunyai aliran yang lebih baik pada suhu yang rendah dan dapat mengekalkan daya pelinciran pada suhu yang tinggi. Tetapi kenapa tidak semua orang menggunakan minyak ini? Jawapan : Minyak ini mahal dan bukan menjadi keperluan bagi enjin mereka. Mungkin terdapat beberapa ciri yang enjin kereta korang perlukan tetapi tidak ada pada minyak sintetik. Sekali lagi,ikut la manual kereta korang.
Synthetic Blend Oil :
Ini minyak yang mempunyai dos minyak sintetik yang dicampurkan dengan minyak organik, dan secara keseluruhannya dirumus untuk memberi perlindungan untuk beban yang agak berat dan suhu yang tinggi. Secara amnya,minyak ini agak lambat meruap,jadi kehilangan minyak dapat dikurangkan (menjadikan penjimatan bahan api yang lebih efisen). Minyak ini popular di kalangan pengguna trak pickup / SUV / MPV yang inginkan perlindungan kerana angkutan beban yang berat. Dalam perbandingan harga juga,minyak ini jauh lebih murah dari fully synthetic & hanya lebih beberapa ringgit dari minyak konvesional premium.
Higher Mileage Oil :
Kenderaan hari ini tahan lebih lama, dan jika korang menggunakan kereta pada mileage yang sangat tinggi, korang ada satu lagi pilihan minyak yang dirumus khas. Hampir 2/3 kenderaan sekarang mempunyai mileage yang melebihi 250,000 KM pada odometer. Jadi penyelidik minyak telah mengenal pasti bahawa ini menjadi satu kepentingan kepada pelanggan & mengeluarkan minyak ramuan khas untuk pengguna kenderaan high mileage. Apabila kereta korang telah agak berusia, berkemungkinan korang akan nampak titisan minyak hitam dari kereta korang. Ini menunjukkan korang perlu topup minyak enjin lebih dari kereta baru. Crankshaft seal mungkin dah keras, hilang fleksibiliti dan akan bocor (biasanya pada suhu rendah) dan berisiko retak. Minyak High Mileage ini telah direka dengan formula bahan perapi yang mengalir ke liang-liang bocor bagi mengembalikan bentuk dan meningkatkan fleksibiliti. Minyak ini juga mungkin mempunyai dos bahan tambahan antiwear yang lebih tinggi untuk memanjangkan hayat penggunaan.

3 comments:

  1. salam bro... sy paakai kereta saga 1.3 earoback dh 9thn sy pkai..
    minyak apa yg sesuai yr

    ReplyDelete